torsdag 5 april 2018

Kopparkaffekvarnen

Jag har läst novellen Kopparkaffekvarnen av David Renklint. Det är en skräcknovell för barn från 12 år som handlar om ett barn som varje dag efter skolan hälsar på den speciella granntanten. Hon bor i ett trähus med ett snett torn och har själar i en kaffekvarn. En dag ramlar kvarnen ner från sin hylla och en själ smiter ut och tar sig in i barnets kropp. Tanten tar till märkliga metoder för att få bort själen. 

Jag tyckte att novellen var väldigt spännande, den berättade alldeles lagom mycket och byggde upp en spänning. Dessutom tyckte jag att novellen hade en mysig sagostämning. Det kändes som när man var liten och fick en saga läst för en. Trots att det är en skräcknovell och är lite läskig har den en sagokänsla som gör att det inte blir lika skrämmande att läsa den. Jag som är väldigt lättskrämd tyckte att novellen var alldeles lagom läskig. Handlingen  tyckte jag var bra genomtänkt och den hade en riktigt bra knorr på slutet. Det är det jag gillar med noveller, att de utelämnar lagom mycket för att man ska kunna tänka själv och också har en finurlig knorr på slutet. Kopparkaffekvarnen är en perfekt novell för alla som är 12 år och äldre. Här hittar ni den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar