torsdag 8 februari 2018

Intervju med Sara Lundberg

Sara Lundberg vann Augustpriset i barn- och ungdomskategorin 2017 för sin bok Fågeln i mig flyger vart den vill. Då jag tyckte mycket om hennes bok och Sara är från Eskilstuna precis som jag blev jag väldigt glad över det. Jag blev nyfiken på henne och har nu gjort en intervju med henne som ni ska få läsa här!

Jag går på S:t Eskils gymnasium där du också gick på gymnasiet. Hur hade din gymnasietid betydelse för det du gör nu? 
Jag hade en underbar lärare i svenska. Han hette Gunnar Widell, kanske jobbar han på S:t Eskil fortfarande eller så har han gått i pension. Han var väldigt engagerad i oss elever. Jag minns hans stora varma leende och pliriga blick. Jag tyckte väldigt mycket om hans lektioner. När jag gick på gymnasiet var jag mest intresserad av att dansa. Jag ville bli dansare och stå på scen. Efter 2:an åkte jag till USA som utbytesstudent. Jag hamnade på en mindre ort och där fanns det ingen bra dansundervisning, däremot hade skolan jag gick på en fantastisk bildlärare. Under det året bestämde jag mig för att jag skulle bli bildkonstnär. Skrivandet har alltid funnits med genom alla mina faser, men det var först när jag närmade mig 30-årsåldern som jag kom på att jag vill göra böcker.

Hur skulle du beskriva din bok Fågeln i mig flyger vart den vill för någon som inte läst den?
Det är en bildroman som handlar om att våga följa sitt hjärta. Det är en berättelse inspirerad av en historisk person, konstnärinnan Berta Hansson. Hon föddes i Jämtland på 1920-talet. I boken får vi följa Berta under ett år. Det är hennes sista år i Folkskolan, och hon när en dröm om att bli konstnär, men förväntas av sin far att följa traditionen och bli husmor. Under året dör mamman av tuberkulos. Sorgen och saknaden som följer ställer allt på sin spets.

Vart fick du inspirationen till din bok Fågeln i mig flyger vart den vill?
Jag har alltid intresserat mig för kvinnors liv och situation. Av historia.
Av min historia.
I det här fallet så var det min förläggare Jenny Franke som introducerade mig för Berta Hansson. Jag läste hennes biografi och kände igen mig, kände igen kvinnorna i min släkt i henne.
Jenny och jag har pratat om att göra en bok tillsammans i flera år och bollat idéer som inte blivit av. Nu enades vi kring att göra en bok om Berta Hansson. Jag bestämde mig för att hålla mig fritt till hennes historia, inte göra en biografi utan en berättelse inspirerad av hennes liv. På det viset kunde jag laborera med de olika aspekterna och händelserna i hennes liv utan att behöva var fast i en exakt tidslinje. Likaså karaktärerna. Läkaren i byn är en påhittad karaktär. Det fanns dock en läkare som hon stötte på i vuxen ålder som var konstsamlare som inspirerade henne.

Sara Lundberg Foto: Ola Kjellbye
2017 tilldelades du både Augustpriset och Eskilstuna kurirens kulturpris. Vad tror du det är med dina böcker som gör att de nått så stora framgångar?
Det vet jag inte. Om intentionen när man skapar är att vara sann i sitt hjärta, att släppa taget om sig själv, att ha TÅLAMOD och envishet och skriva om och om och om igen tills det blir bra. Tills man kan stå för varentenda ord, vartenda kommatecken och vartenda (i mitt fall) penseldrag (utan att vara alltför perfektionistisk) … då kan det inte bli fel.

Du har gjort böcker både själv och tillsammans med andra. Är det lättare eller svårare att samarbeta med andra författare än att både skriva och illustrera boken själv?
Det är mycket svårare att skriva och illustrera helt själv. Det tar längre tid och är en arbetsprocess som är mer fylld av känslosam berg och dalbana. Samtidigt så är det något i den här plågsamma processen som är oerhört värdefullt (det är inte plågsamt hela tiden, ibland är det också roligt). Det är som en forskningsresa inåt, ett äventyr, en lärdom att inte ge upp när hinder uppstår. Att ro ett eget bokprojekt i hamn är en otrolig seger, varje gång.
Ett samarbete är lättare, mer som ett jobb. Det är spännande att arbeta med bild kring andras texter. Det är tydligare ramar, mer konkret. Jag har en text att förhålla mig till. Att skapa fritt är som att sväva fritt i universum och så får man hitta på själv vad det är man ska hålla sig fast i.

Har du någon ny bok på gång? I så fall, när kommer den och vad kommer den att handla om?
Jag håller just nu på med en bilderbok tillsammans med Ylva Karlsson. Hon står för text och jag står för bild. Vi vet ännu inte vad boken ska heta utan är i processen att bolla titel. Boken handlar om tanken på hur det skulle vara att vara nån annan än sig själv. Den kommer ut hösten 2018 på Urax förlag.

Tack, Sara för att du ville vara med i min intervju! Hoppas ni gillade den!

1 kommentar: